Referansesjekk

Instruks

Dokumentnummer:  KM-8-3-9
Revidert dato: 24.03.21

Opprettet dato: 15.01.20 (Ansvarlig: Kvalitetsansvarlig)
Endret dato: 01.10.21
Prosess: Personellutleie
Type: Instrukser & Rutiner

Ansvar – Medarbeider: har ansvar for å oppgi korrekt informasjon og kontaktpersoner.

Ansvar – Partner:
har ansvar for at referanser blir sjekket.

Ansvar – Jobbkretser:
har ansvar for å informere om instruksen, samt å stimulere til korrekt bruk av den.

Beskrivelse: En referansesjekk har til formål å kvalitetssikre kandidaten i forkant av ansettelse. Dette gjøres gjennom en rekke forhåndsdefinerte spørsmål som er laget for å avdekke spesielle forhold i forkant av ansettelsen.

Formål er å avdekke:

  • Er erfaringen og bakgrunnen fra arbeidsplassen tilsvarende det medarbeider har gitt inntrykk av?
  • Hvordan reagerer kandidaten i forskjellige situasjoner?
  • Hvilke er kandidatens beste egenskaper?
  • Har tidligere arbeidsgivere tips til nødvendige tiltak eller oppfølging for å få det beste ut av kandidaten?
  • Ville kandidaten fått jobb der igjen dersom det var behov?

Alle medarbeidere skal referansesjekkes før ansettelse. Det anbefales at man tar minimum to referansesjekker, og helst flere dersom det er nødvendig.

I noen situasjoner kan referanser være partiske, enten i form av å være i familie, nær venn av kandidaten eller i form av å ha noe personlig mot kandidaten. I slike tilfeller kan det være nødvendig å be kandidaten om flere referanser.

Referansesjekk må alltid dokumenteres.

Viktige faktorer:

  • Hvem gir referansen.
  • Hvilken tidligere arbeidsplass.
  • Når er referansen gitt.
  • Helhetsinntrykk etter referansen.
keyboard_arrow_up