Oppsigelser og avskjed

Instruks

Dokumentnummer:  KM-8-3-39
Revidert dato: 24.03.21

Opprettet dato: 15.01.20 (Ansvarlig: Kvalitetsansvarlig)
Endret dato: 01.10.21
Prosess: Personellutleie
Type: Instrukser & Rutiner

Ansvar – Kunde: har ansvar for å dokumentere hendelser og å varsle byrået.

Ansvar – Partner:
har ansvar for å gjennomføre tiltak for å forbedre situasjonen eller unngå oppsigelser. Samt ansvar for å dokumentere og avklare forventninger.

Ansvar – Jobbkretser:
har det formelle arbeidsgiveransvaret og skal lede den formelle prosessen.

Beskrivelse: Dersom arbeidsgiver skal gå til oppsigelse må det foreligge et saklig grunnlag for oppsigelse. Det er en formell korrekt måte å gjennomføre en oppsigelse på. Det skal derfor aldri igangsettes steg for å gå til avskjed eller oppsigelse uten at HR-avdelingen er informert og involvert i prosessen.

Dersom partner opplever at en medarbeider har gjort seg skyldig i grovt brudd på ordensregler, arbeidsavtale eller annet og at det foreligger grunnlag for oppsigelse eller avskjed skal HR-avdelingen kontaktes.

HR-avdelingen vil da sette i gang følgende tiltak:

  • Medarbeider innkalles til drøftingsmøte.
  • HR-avdelingen i samarbeid med partner undersøker hva som har skjedd og innhenter dokumentasjon fra vitner, kunde og partner.
  • HR-avdelingen har ansvaret for prosessen videre og sørger for at de neste stegene skjer iht. reglene.

Medarbeider kan selv levere oppsigelse. Medarbeider vil da ha arbeidsplikt i oppsigelsestiden sin iht. arbeidsavtalen.

Kun skriftlige oppsigelser er å anse som formelt gyldige, og skal alltid være dokumentert. Dette gjelder også i tilfeller hvor en medarbeider sier opp stillingen sin fordi vedkommende har fått fast jobb direkte hos kunde.

Fyll ut dokument: «Avvikskjema» og send skjema til hr@jobbkretser.no

keyboard_arrow_up