Brudd på regler – Rus, Adferd og Oppførsel

Instruks

Dokumentnummer:  KM-8-3-37
Revidert dato: 24.03.21

Opprettet dato: 15.01.20 (Ansvarlig: Kvalitetsansvarlig)
Endret dato:
Prosess: Personellutleie
Type: Instrukser & Rutiner

Ansvar – Partner: har ansvar for å følge opp medarbeidere og å gjøre tiltak ved behov.

Ansvar – Kunde:
har ansvar for å informere medarbeideren om interne retningslinjer, samt å varsle partner så tidlig som mulig ved brudd på disse.

Ansvar – Medarbeider
: har ansvar for å rette seg etter selskapets og kundens retningslinjer.

Beskrivelse: Alle selskapets ansatte skal følge adferdskode, personalhåndbok og plikter å sette seg inn i de regler, rutiner og pålegg som kommer fra våre kunder eller partnere. Alle brudd på disse kan føre til konsekvenser i form av oppsigelse eller avskjed.

Dersom en medarbeider, partner eller administrativt ansatt i Jobbkretser bryter med retningslinjene skal det følges opp og rapporteres.

Erfaringsmessig er de vanligste bruddene brudd på ruspolicy, adferdskode, personalhåndbok eller andre retningslinjer gitt enten fra kunde, partner eller Jobbkretser AS.

Ingen oppsigelser skal igangsettes uten at HR-avdelingen er involvert iht. instruks for oppsigelser.

Ved brudd på dette, skal bruddet behandles på lik linje med en uønsket hendelse. HR-avdelingen skal iht. rutine for avviksbehandling undersøke hva som har skjedd, innhente vitneforklaringer og gjennomføre nødvendige undersøkelser.

For at disse skal kunne gjøres er det viktig at HR-avdelingen får beskjed så tidlig som mulig før potensielt viktige detaljer blir glemt.

Saksgang:

  1. Hendelse inntreffer.
  2. Kunde informerer partner.
  3. Partner informerer HR-avdelingen.
  4. HR-avdelingen undersøker.
  5. HR-avdelingen gjennomfører tiltak.

Rutine

Ved varsel om at medarbeider er ruset/beruset på jobb skal følgende gjøres:

  1. Partner tar umiddelbart kontakt med medarbeider for å avtale et snarlig møte.
  2. Kunde kontaktes for å opplyses om at det kommende møte hvor kunde er tilstede.
  3. Skriv rapport fra møte.
  4. Agenda:
    – Hvem varslet, kan det bevises, hva sier medarbeider?
    – Nekter medarbeider, vurdere urinprøve/blodprøve.
    – Få medarbeider til å signere på oppsummering fra møte.
    – Send medarbeider hjem fra arbeid.
  5. Registrer ulønnet permisjon i timelisten for perioden.
  6. Vurder tiltak: Advarsel/oppsigelse. Sendes skriftlig og formidles muntlig.
  7. Skriftlig advarsel sendes fra Jobbkretser.
  8. Verneombudet kontaktes for videre oppfølging av medarbeider.
keyboard_arrow_up