Registrering av sykefravær

Instruks

Dokumentnummer:  KM-8-3-60
Revidert dato: 24.03.21

Opprettet dato: 15.01.20 (Ansvarlig: Kvalitetsansvarlig)
Endret dato:
Prosess: Personellutleie
Type: Instrukser & Rutiner

Ansvar – Lønnsavdelingen: har ansvar for å utbetale lønn iht. mottatt sykemelding og egenmelding.

Ansvar – Partner: bistår medarbeider med at timelisten er fylt inn med de riktige produktene.

Ansvar – Medarbeider: er ansvarlig for at timelisten er fylt inn med sykeproduktene; «syk egenmelding» eller «syk legemeldt sykefravær». (Sistnevnte forutsetter at Jobbkretser har mottatt sykemelding fra lege.).

Responstid: Fortløpende.

Beskrivelse: Formålet med sykepenger er å gi kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive medlemmer som er arbeidsuføre på grunn av sykdom eller skade.

Systemet beregner automatisk om medarbeider har krav på sykepenger og antall dager. Systemet teller automatisk egenmeldinger, og varsler medarbeider når egenmeldingen er brukt opp. Sykemelding fra lege blir som hovedregel sendt til Jobbkretser via Altinn. I tilfeller hvor sykemeldingen blir utstedt direkte, må denne lastes opp i kandidatpotalen, og HR må varsles på hr@jobbretser.no om at det foreligger en ny sykemelding. HR-avdelingen vil registrere sykemeldingen inn i systemet. Sykepenger er definert som et solidarisk produkt i Partneravtalen, og har kostfaktor 1,3.

Regler for sykefravær:

Type: «Egenmelding»
Arbeidsgiverperioden: 3 dager * 4 ganger pr år
Opptjeningstid: 2 mnd

Type: «Egenmelding barn»
Arbeidsgiverperioden: 10 dager(1-2 barn)
Opptjeningstid: 1 mnd

Type: «Sykemelding fra lege»
Arbeidsgiverperioden: 16 kalenderdager
Opptjeningstid: 1 mnd

Type: «Sykemelding fra lege grunnet yrkesskade»
Arbeidsgiverperioden: 16 kalenderdager
Opptjeningstid: 0 dager

Type: «Sykemelding fra lege grunnet svangerskap»
Arbeidsgiverperioden: Forutsetter 16 dager og søknad hos NAV om refusjon fra dag 1
Opptjeningstid: 0 dager

keyboard_arrow_up