Innkreving/inkasso

Instruks

Ansvar – Fakturaavdelingen: har ansvar for innkreving.

Ansvar – Partner: har ansvar for å holde seg oppdatert på situasjon og reagerer på henvendelser rundt innkreving.

Responstid:

  • Forfall + 2 dager: Betalingspåminnelse. (Varsel sendes automatisk og elektronisk). Beløp over 100.000 NOK følges opp manuelt.
  • Forfall + 10 dager: Manuell purring via telefon/epost.
  • Forfall + 14 dager: Inkassovarsel. (Varsel sendes automatisk og elektronisk)
  • Forfall + 28 dager: Betalingsoppfordring. (Varsel sendes automatisk og elektronisk)
  • Forfall + 42 dager: Begjæring av utlegg. (Varsel sendes automatisk og elektronisk) Før begjæringen sendes til kemneren blir partner kontaktet for nødvendige avklaringer.

Beskrivelse: Alle innbetalinger forventes innbetalt til avtalt forfallsdato. Lønn- og Partneravregning blir forskuttert, og det er viktig at innbetalingen inntreffer som planlagt, da likviditetsbudsjettet er planlagt ut ifra dette.

Fakturaavdelingen logger all manuell kommunikasjon med kunden ifb. innkreving. Se oppdatert status under menyvalget; «Dagbok», på kundekortet.

Faktura som blir bestridt av kunde, blir merket som bestridt, og stoppes midlertidig for videre automatiske purringer. Der faktura er bestridt, blir partner kontaktet. Det er viktig at en oppklaring og eventuelt rettelse av faktura blir foretatt, slik at innbetaling kan skje, eventuelt at de automatiske/manuelle purringene kan fortsette.

Faktura som er gått over forfall, blir satt til holdback på partneravregningen.

keyboard_arrow_up